Anda mungkin telah menemui istilah SEO semasa anda aktif dalam dunia maya/internet. Untuk laman pengamal atau blog, istilah SEO bukanlah sesuatu yang baru atau asing. Tetapi untuk pengguna internet biasa, apa itu SEO dan mengapa begitu banyak orang mahu belajar sehingga menjadikan soalan ini tidak terjawab.
SEO sebenarnya bermaksud pengoptimuman enjin carian. Oleh itu, SEO boleh ditakrifkan sebagai perniagaan atau aktiviti tertentu yang bertujuan untuk mempengaruhi penglihatan atau kedudukan tapak di enjin carian. SEO biasanya melibatkan pelbagai teknik pengoptimuman kata kunci (key word) yang telah perlu di pelajari dan di kaji terlebih dahulu. Laman yang telah dioptimumkan ditandakan oleh pandangan tapak di bahagian atas halaman utama enjin carian - terutamanya Google, apabila pengguna menaip kata kunci / key Word tertentu.
Apakah Objektif dan Manfaat SEO?
Matlamat yang asas SEO adalah untuk mendapatkan kedudukan yang optimum dalam enjin pencarian.
Matlamat lain, seperti mendapatkan trafik atau lalu lintas pengunjung. Sekiranya plot dibuat, apabila matlamat pertama di atas dicapai, tapak akan secara automatik mendapatkan nama lalu lintas mendapatkan pelawat baru yang berkualiti.
Maksudnya, pelawat yang diperolehi adalah pelawat yang memerlukan maklumat yang dibentangkan.
Meningkatkan tempoh lawatan. Pengunjung yang mendapat maklumat yang diperlukan, secara logiknya akan bersedia untuk bertahan lebih lama di laman web ini untuk memuaskan rasa ingin tahu mereka.
Meningkatkan tempoh lawatan. Pengunjung yang mendapat maklumat yang diperlukan, secara logiknya akan bersedia untuk bertahan lebih lama di laman web ini untuk memuaskan rasa ingin tahu mereka.
Meningkatkan penyiaran, jika anda penjual, SEO boleh membawa penyiaran yang lebih baik.
Meningkatkan populariti, kuasa dan tentu saja kesedaran jenama. Iaitu, orang akan lebih mudah mengingati dengan laman web anda.
Apakah Jenis-jenis Pengoptimuman SEO?
Selepas membincangkan isu memahami matlamat dan manfaat, sudah tiba masanya untuk kita masuk ke dalam pemahaman yang lebih berat. Iaitu jenis pengoptimuman SEO. Secara umumnya terdapat dua jenis pengoptimuman, yang pertama ialah SEO On Page dan yang kedua adalah SEO Off Page.
SEO On Page
SEO On Page adalah satu siri usaha pengoptimuman yang dijalankan di laman web anda sendiri sehingga laman-laman yang ada memenuhi kriteria SEO yang baik. Jenis pengoptimuman ini termasuk pengoptimuman yang paling mudah dan bahkan menjadi ritual rutin untuk blogger.
Teknik SEO Laman boleh dilakukan dengan memasukkan kata kunci yang relevan di beberapa bahagian laman web anda. Sebagai contoh:
Off Page SEO
Off halaman SEO juga sama, ia juga satu siri proses pengoptimuman, tetapi dilakukan di luar laman web anda tetapi ia merupakan sebahagian daripada faktor yang boleh mempengaruhi peringkat awal laman web anda. Dalam kes ini kita akan berbincang lebih lanjut mengenai backlink atau backlink.
Teknik ini dilakukan dengan membina backlink dari laman web tertentu yang mengarah ke laman web anda. Apa kegunanya? ia adalah untuk meningkatkan populariti laman web dan juga akan menjadi satu penunjuk untuk menentukan kedudukan dalam enjin pencarian.
Setiap kali kaedah SEO Off Page berkembang dan berubah, sesetengah pengamal/blog menganggap backlink tidak lagi penting. Tetapi saya sendiri berfikir, pautan balik masih penting dan menentukan selagi ia digunakan dengan cara yang betul. Berikut adalah beberapa jenis backlink yang disyorkan oleh pengamal/blog SEO.
Rangkaian sosial seperti
Meningkatkan populariti, kuasa dan tentu saja kesedaran jenama. Iaitu, orang akan lebih mudah mengingati dengan laman web anda.
Apakah Jenis-jenis Pengoptimuman SEO?
Selepas membincangkan isu memahami matlamat dan manfaat, sudah tiba masanya untuk kita masuk ke dalam pemahaman yang lebih berat. Iaitu jenis pengoptimuman SEO. Secara umumnya terdapat dua jenis pengoptimuman, yang pertama ialah SEO On Page dan yang kedua adalah SEO Off Page.
SEO On Page
SEO On Page adalah satu siri usaha pengoptimuman yang dijalankan di laman web anda sendiri sehingga laman-laman yang ada memenuhi kriteria SEO yang baik. Jenis pengoptimuman ini termasuk pengoptimuman yang paling mudah dan bahkan menjadi ritual rutin untuk blogger.
Teknik SEO Laman boleh dilakukan dengan memasukkan kata kunci yang relevan di beberapa bahagian laman web anda. Sebagai contoh:
- Tajuk tapak atau tajuk artikel
- Penerangan atau Deskripsi Meta di halaman utama dan juga artikel
- Isi tapak atau artikel
- Kategori
- Permalink atau URL
- Tajuk
- Imej dan imej ALT
Off Page SEO
Off halaman SEO juga sama, ia juga satu siri proses pengoptimuman, tetapi dilakukan di luar laman web anda tetapi ia merupakan sebahagian daripada faktor yang boleh mempengaruhi peringkat awal laman web anda. Dalam kes ini kita akan berbincang lebih lanjut mengenai backlink atau backlink.
Teknik ini dilakukan dengan membina backlink dari laman web tertentu yang mengarah ke laman web anda. Apa kegunanya? ia adalah untuk meningkatkan populariti laman web dan juga akan menjadi satu penunjuk untuk menentukan kedudukan dalam enjin pencarian.
Setiap kali kaedah SEO Off Page berkembang dan berubah, sesetengah pengamal/blog menganggap backlink tidak lagi penting. Tetapi saya sendiri berfikir, pautan balik masih penting dan menentukan selagi ia digunakan dengan cara yang betul. Berikut adalah beberapa jenis backlink yang disyorkan oleh pengamal/blog SEO.
Rangkaian sosial seperti
- Twitter, Facebook, Google+, Youtube, dan lain-lain
- Ciri-ciri Web 2.0 (Blogspot, WordPress, Weebly, Tumblr, dan lain-lain)
- Tandatangan forum (kaskus, forum detik, forum kompas)
- Bookmark sosial
- Komen blog dengan melawat blog yang lain dan meninggalkan komen dan pautan.
- Jawatan tetamu
Itu adalah sendikit sebanyak penjelasan ringkas mengenai apa itu SEO, tujuan dan jenis pengoptimuman. Masih banyak perkara yang diperlukan untuk mempelajari SEO, Di Masa akan datang kita akan kembali berbincang menangainya.
Ulasan
Catat Ulasan