Aplikasi Komputer atau Aplikasi Perisian adalah program komputer yang ditulis dalam bahasa pengaturcaraan (Programming) dan digunakan untuk menyelesaikan masalah tertentu. Fungsi aplikasi ini berfungsi untuk melakukan pekerjaan mengikut keperluan pengguna.
Beberapa contoh aplikasi komputer termasuk:
- Program di dunia perbankan digunakan untuk menyediakan pelanggan dengan maklumat akaun bulanan.
- Program dalam syarikat penerbangan yang menyediakan maklumat tempahan dan jadual penerbangan.
- Merupakan satu jenis perisian( sofware) komputer.
APLIKASI KOMPUTER UNTUK GRAPHIC
Aplikasi komputer grafik mula berkembang pada akhir 1950-an dan awal 1960-an. Merupakan program komputer yang digunakan dengan melukis imej yang memberikan dimensi baru ke medan komputer pada masa itu.
Terdapat 2 cara nyata yang anda boleh memasukkan maklumat grafik ke dalam komputer ke dalam aplikasi, iaitu:
- Grafik Pemrograman Langsung, dengan menuliskannya ke dalam bahasa pengaturcaraan.
- Digitizing (atau Graphics) Tablet, menggunakan tetikus.
APLIKASI KOMPUTER UNTUK ANIMASI
Bentuk seni yang muncul secara spontan menimbulkan pergerakan hayat dalam objek. Untuk mencapai kesan ini, animator mesti membina satu siri bingkai / imej dari subjek, yang setiap bingkai seterusnya adalah sedikit berbeza dari bingkai sebelumnya.
APLIKASI KOMPUTER UNTUK WEB
Adalah sebahagian daripada internet sebagai komuniti rangkaian komputer yang menyediakan perkhidmatan http (world wide web). Oleh itu, definisi teknikal web seluruh dunia adalah semua sumber dan semua pengguna internet yang menggunakan HTTP (Hypertext Transfer Protocol). WWW adalah aplikasi yang paling menarik di Internet. Seperti e-mel, aplikasi ini sangat penting dan digunakan secara meluas. Aplikasi ini kadang-kadang dipanggil Aplikasi Killer atau dunia berada di hujung jari anda, kerana ia memudahkan untuk mendapatkan maklumat, bukan hanya teks, malah imej atau multimedia.
Dalam aplikasi ini banyak kemudahan boleh dilakukan seperti:
- Perintahkan/memesan atau membeli barang dalam talian
- Mendaftar dalam talian
- Multimedia, dsb.
APLIKASI KOMPUTER UNTUK PENDIDIKAN
Arahan Bantuan Komputer (CAI) Computer Assisted Instruction
Komputer digunakan secara langsung dalam proses pembelajaran, sebagai pengganti untuk guru atau buku. Beberapa aplikasi CAI termasuk Bor/Drill dan Amalan, Tutorial, dan Simulasi
Arahan Terurus Komputer (CMI) Computer Managed Instruction
Guru menggunakan komputer untuk merancang kuliah, disesuaikan dengan keadaan pelajar. Pelajar boleh belajar dengan bantuan komputer, membaca, dan juga mengambil peperiksaan.
Ujian Bantuan Komputer (CAT) Computer Assisted Testing
Komputer digunakan sebagai media ujian. Bentuknya adalah pelbagai, dari yang mudah, di mana komputer (biasanya melalui skrin paparan) digunakan sebagai pengganti untuk soalan peperiksaan dalam bentuk kertas, ke bentuk yang lebih maju, di mana keupayaan komputer digunakan untuk meneroka kebolehan pelajar dengan secara aktif bertanya soalan.
Pembelajaran bahasa berbantukan komputer atau Computer Assisted Language Learning (CALL)
Pembelajaran bahasa berbantukan komputer atau Computer Assisted Language Learning (CALL)
Kaedah pembelajaran ini berkembang daripada Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) atau Computer Assisted Instruction (CAI) yang diperkenalkan pada tahun 1960-an. PBK mula diperkenalkan di Universiti Illinois melalui rangkaian sistem PLATO (Program Logic Automated Machine) yang merangkaikan universiti dan sekolah di Amerika syarikat.
PLATO (Program Logic Automated Machine)
PLATO bukan sahaja menyediakan ruang untuk menempatkan perisian PBK, ia juga menguruskan permintaan pembelajaran, memantau pembelajaran, memantau perkembangan kemajuan pelajar, dan memberikan peluang kepada pelajar dan pensyarah untuk berkomunikasi melalui komputer. Rangkaian sistem PLATO yang menggunakan kerangka komputer utama telah diganti dengan NOVANet yang menggunakan komputer peribadi pada tahun 1991. Walau bagaimanapun, tidak lama selepas rangkaian ini dilaksanakan, WWW (World Wide Web) mula diperkenalkan dalam dunia teknologi maklurnat pada tahun 1993.
APLIKASI KOMPUTER UNTUK PERNIAGAAN / PEJABAT
Setiap perniagaan, besar atau kecil, memproses sejumlah besar data dalam operasi hariannya. Data diperolehi dari senarai gaji, invois pelanggan dan akaun kewangan, inventori pengurusan, dan akaun kos pelanggan yang semua mesti dikira, disimpan, dikelaskan, diisi, diambil, ditransport, dilaporkan, disampaikan dan disebarkan pada satu masa. Pemprosesan data tersebut dikenali sebagai Pemprosesan Data Perniagaan atau Pemprosesan Data (DP). Jika pemprosesan ini dilakukan dengan komputer, ini dikenali sebagai Pemprosesan Data Elektronik (EDP).
APLIKASI KOMPUTER UNTUK CLASSES TERTENTU/CERTAIN
- Sistem Kawalan Trafik Udara
- Sistem Tempahan Penerbangan
MEMAHAMI APA ITU INTERNET
1. Merupakan rangkaian litar terbesar menyambung berjuta-juta komputer di seluruh dunia.
2. Merupakan sebuah rangkaian yang luas.
3. Menggunakan protokol TCP / IP untuk penghantaran dan pemberitahuan data.
4. Menggunakan talian komunikasi seperti kabel dan serat optik.
5. Boleh mendapatkan notis, mencapai maklumat, berkomunikasi, belajar berdagang dan membeli belah di internet.
6. Menyediakan perkhidmatan komunikasi data seperti memindahkan fail, fail elektronik dan koleksi berita. 7. Boleh mengakses pengguna dengan mengakses penguna yang lain, info atau maklumat daripada laman web ada di dalamnya.
WEB WIDE WORLD (WWW)
WEB WIDE WORLD (WWW)
1. WWW terdiri daripada satu sistem litar yang menghubungkan komputer di seluruh dunia dan menghantar maklumat dalam bentuk multimedia seperti bunyi, imej, animasi, video dan teks.
2. Tapak atau tempat boleh dihubungkan melalui hiperpautan ,(hyperlink) dan membolehkan pengguna untuk berpindah dari satu dokumen ke yang lain.
3. Membolehkan pengguna untuk bergerak dengan cepat dari satu dokumen ke dokumen lain di internet.
4. Ia adalah sistem yang memberikan kemudahan untuk mencari dan mencapai sebarang sumber maklumat yang terdapat di internet dengan mudah dan Tepat.
Kebaikan
1. Mesej terlalu pantas sampai kepada penerima.
2. Menyokong multimedia atau hypermedia.
3. Membolehkan manusia berkomunikasi secara global.
4. Menggunakan prestasi pencapaian komputer jauh.
5. Interaktif - membolehkan pengguna menyambung dan berkomunikasi lebih daripada satu hala.
Keburukan
1. Kebarangkalian kepastian perisytiharan yang kurang betul.
2. Banyak perubahan pada akhir reka bentuk.
3. Bahan perlu di tapis.
4. Interaksi sensitif tidak dijaga.
5. Kebocoran maklumat rahsia atau peribadi.
6. Aktiviti masyarakat yang boleh mengancam individu atau negara.
7. Seduction adalah mudah untuk digunakan.
8. Iklan yang tidak mempunyai sekatan mudah diperolehi seperti iklan pornografi.
Kepentingan Internet
1. Menyediakan perkhidmatan komunikasi elektronik.
2. Memberikan pencapaian aplikasi yang meluas.
3. Membenarkan fail yang bergerak dengan mudah dan cepat.
4. Membenarkan penyebaran maklumat yang lebih luas dan dinamik.
5. Memberikan perkhidmatan kepada Aplikasi pencapaian maklumat
Ulasan
Catat Ulasan