Langkau ke kandungan utama

Apa itu Google AdSense?

Google AdSense adalah program yang dijalankan oleh Google melalui penerbit laman web di rangkaian Google yang mana kandungan laman web menyediakan teks, imej, video, atau iklan media interaktif yang ditargetkan kandungan laman web tersebut kepada para penonton laman web. Iklan-iklan ini ditadbir, diisih dan diselenggarakan oleh Google. Mereka atau google boleh menjana pendapatan sama ada pada setiap per klik atau per-kesan. Google beta menguji perkhidmatan kos setiap tindakan, namun dihentikan pada Oktober 2008 memihak kepada tawaran DoubleClick (juga dimiliki oleh Google). Pada tahun 2014, Google memperoleh pendapatan AS $ 3.4 bilion ($ 13.6 bilion tahunan), atau 22% daripada jumlah hasil, melalui Google AdSense. AdSense adalah peserta dalam program AdChoices, jadi iklan AdSense biasanya termasuk ikon AdChoices berbentuk segitiga. Program ini juga beroperasi pada kuki HTTP. Lebih 11.1 juta laman web menggunakan AdSense.


Gambaran keseluruhan:

Google menggunakan teknologinya untuk menyampaikan iklan berdasarkan kandungan laman web, lokasi geografi pengguna dan faktor lain. Mereka yang ingin mengiklankan dengan sistem iklan yang disasarkan Google boleh mendaftar melalui Google AdWords. AdSense telah menjadi salah satu program popular yang mengkhususkan sendiri dalam membuat dan meletakkan iklan spanduk di laman web atau blog, kerana disebabkan iklan kurang mengganggu dan kandungan iklan sering relevan/bersesuaian dengan laman web. Banyak laman web menggunakan AdSense untuk membuat hasil dari kandungan web mereka (laman web, video dalam talian, kandungan audio dalam talian, dll.), ia juga adalah rangkaian pengiklanan yang paling popular. AdSense sangat penting untuk menyampaikan pendapatan pengiklanan ke laman web kecil yang tidak mempunyai sumber untuk mengembangkan program jualan iklan dan jurujual untuk mencari pengiklan. Untuk memaparkan iklan yang berkaitan secara kontekstual di laman web, para webmaster meletakkan kod Javascript ringkas di laman web. Laman web yang kaya dengan isi kandungan telah berjaya dengan program pengiklanan ini, seperti yang dinyatakan dalam beberapa kajian kes penerbit di laman web AdSense. Google telah menghapuskan dasar untuk mengehadkan iklan AdSense kepada tiga iklan pada setiap laman. Sekarang, penerbit Adsense boleh meletakkan jumlah iklan AdSense tanpa had pada halaman.


Sesetengah webmaster meletakkan usaha yang besar untuk memaksimumkan pendapatan AdSense mereka sendiri.


Mereka melakukan ini dalam tiga cara:

pertama:
Mereka menggunakan pelbagai teknik penjanaan lalu lintas, tetapi tidak terhad kepada pengiklanan dalam talian.
Mereka membina kandungan di laman web mereka untuk tujuan menarik iklan-iklan AdSense yang paling banyak dibayar apabila mereka diklik.

kedua:
Mereka menggunakan kandungan teks di laman web mereka yang menggalakkan pelawat untuk mengklik iklan. Perhatikan bahawa Google melarang para webmaster menggunakan frasa seperti "Klik pada iklan AdSense saya" untuk meningkatkan kadar klik. Frasa yang diterima adalah "Pautan Sponsor" dan "Iklan".

ketiga:
Sumber dari semua pendapatan AdSense adalah program AdWords, apabila gilirannya memiliki model penetapan harga yang kompleks berdasarkan harga iklan laluan/trafik. AdSense memerintahkan pengiklan untuk menyerahkan tawaran tertutup (iaitu tawaran bida yang tidak dapat dilihat oleh pesaing). Di samping itu, untuk sebarang klik yang diterima, pengiklan hanya membayar satu kenaikan bida di atas tawaran kedua tertinggi. Google pada masa ini berkongsi 68% daripada pendapatan yang dihasilkan oleh AdSense dengan rakan kandungan rangkaian dan 51% daripada pendapatan yang dihasilkan oleh AdSense dengan rakan AdSense untuk Carian/search .Pada 18 Jun 2015, Google mengumumkan penjenamaan semula AdSense dengan logo baru.


Sejarah

Google melancarkan program AdSense, yang pada asalnya menamakan pengiklanan penyasaran kandungan pada bulan Mac 2003. Nama AdSense pada asalnya digunakan oleh Applied Semantics, penawaran kompetitif ke AdSense. Nama itu diterima pakai oleh Google selepas Google memperoleh Semantik Applied pada April 2003.  Sesetengah pengiklan mengadu bahawa AdSense menghasilkan hasil yang lebih buruk daripada AdWords, kerana iklan tersebut menyampaikan iklan yang berkaitan secara kontekstual dengan kandungan di dalam laman web dan kandungan itu cenderung berkaitan dengan keinginan komersil pengguna daripada hasil carian. Sebagai contoh, seseorang melayari blog yang didedikasikan untuk bunga berkemungkinan kurang berminat untuk memesan bunga daripada seseorang yang mencari istilah yang berkaitan dengan bunga. Oleh itu Akibatnya, pada tahun 2004 Google membenarkan pengiklannya keluar dari rangkaian AdSense.


Paul Buchheit, pengasas Gmail, mempunyai idea untuk menjalankan iklan dalam perkhidmatan e-mel Google. Rakannya Wojcicki, dengan sokongan Sergey Brin, yang telah membentuk sebuah pasukan yang menyebabkan idea itu menjadi produk yang sangat berjaya. Menjelang awal tahun 2005 AdSense telah menyumbang 15 peratus daripada jumlah pendapatan Google. Pada tahun 2009, Google AdSense mengumumkan bahawa mereka kini akan menawarkan ciri-ciri baru, termasuk keupayaan untuk "membolehkan rangkaian berganda untuk memaparkan iklan". Pada bulan Februari 2010, Google AdSense mula memulakan sejarah carian dalam padanan kontekstual untuk menawarkan iklan yang lebih relevan.  Pada 21 Januari 2014, Google AdSense melancarkan Kempen Langsung, ia adalah alat di mana penerbit boleh menjual iklan secara langsung. Ciri cara ini telah bersara pada 10 Februari 2015.


Jenis Kandungan
Iklan berasaskan kandungan boleh disasarkan untuk pengguna dengan minat atau konteks tertentu. Penargetan boleh menjadi bpk (biaya per klik) atau CPM (kos per seribu tayangan) berdasarkan, satu-satunya perbezaan yang signifikan dalam bpk dan CPM ialah dengan penargetan bpk, pendapatan berdasarkan klik sedangkan pendapatan CPM baru-baru ini sebenarnya tidak hanya berdasarkan satu tayangan / kesan tetapi pada skala yang lebih besar, per seribu tayangan, oleh itu memacunya dari pasar, yang membuat iklan bpk lebih umum.


Terdapat pelbagai saiz iklan yang tersedia untuk iklan kandungan. Iklan boleh menjadi teks mudah, imej, imej animasi, video kilat, video, atau iklan media kaya. Pada kebanyakan saiz iklan, pengguna boleh menukar sama ada untuk menunjukkan iklan teks dan multimedia atau hanya salah satu dari mereka. Sehingga November 2012, anak panah kelabu muncul di bawah iklan teks AdSense untuk mengenal pasti lebih mudah. Google membuat kemas kini dasar mengenai bilangan iklan pada setiap halaman, tiga iklan setiap had halaman telah dialih keluar.


Carian
AdSense untuk carian membolehkan penerbit memaparkan iklan yang berkaitan dengan istilah carian di laman web mereka dan menerima 51% daripada pendapatan yang dihasilkan dari iklan tersebut. Iklan carian tersuai AdSense boleh dipaparkan sama ada bersama keputusan dari Enjin Carian Custom AdSense atau di samping hasil carian dalaman melalui penggunaan Iklan Carian Tersuai. Iklan Carian Tersuai hanya tersedia untuk penerbit "tersenarai putih". Walaupun bahagian hasil dari AdSense untuk Cari (51%) adalah lebih rendah daripada AdSense untuk Konten (68%) pulangan yang lebih tinggi dapat dicapai kerana potensi untuk Melalui Kadar Klik yang lebih tinggi.


Video
AdSense untuk video membolehkan penerbit dengan kandungan video (contohnya, laman web pengehosan video) untuk menjana pendapatan menggunakan peletakan iklan dari rangkaian pengiklanan luas Google. Penerbit dapat memutuskan jenis iklan yang ditunjukkan dengan inventori video mereka. Format yang tersedia termasuk iklan video linear (pra-roll atau pasca roll), iklan overlay yang memaparkan teks AdSense dan memaparkan iklan di atas kandungan video dan format TrueView.Penerbit juga boleh memaparkan iklan sahabat - iklan paparan yang bersebelahan dengan kandungan video di luar pemain. AdSense untuk video adalah untuk penerbit yang menjalankan kandungan video dalam pemain dan bukan untuk penerbit YouTube.


Unit pautan
Unit pautan sangat disasarkan kepada kepentingan pengguna anda. Oleh sebab pengguna terus berinteraksi dengan unit iklan, mereka mungkin lebih berminat dengan iklan yang akhirnya mereka akan lihat.


Penerbit AdSense dibayar untuk klik pada iklan yang dipautkan dari topik unit pautan, bukan untuk klik pada topik awal sendiri. Iklan di halaman yang dipautkan adalah iklan bayar per klik Google yang serupa dengan yang ditunjukkan dalam unit iklan AdSense biasa. Unit Paut


Jenis yang dihentikan

Kandungan mudah alih

Kandungan AdSense untuk mudah alih membenarkan penerbit untuk menjana pendapatan dari laman web mudah alih mereka menggunakan iklan Google yang disasarkan. Sama seperti AdSense untuk kandungan, Google memadankan iklan kepada kandungan tapak web - dalam kes ini, tapak web mudah alih. Daripada kod JavaScript biasa, teknologi seperti Java dan Objective-C digunakan. Sehingga Februari 2012, Kandungan AdSense untuk Mudah Alih telah dilancarkan ke dalam penawaran inti AdSense untuk Kandungan untuk mencerminkan pemisahan yang lebih rendah antara desktop dan kandungan mudah alih.


Domain
AdSense untuk domain membenarkan iklan diletakkan pada nama domain yang belum dibangunkan. Ini menawarkan pemilik nama domain cara untuk mengewangkan (membuat wang dari) nama domain yang sebaliknya tidak aktif atau tidak digunakan. AdSense untuk domain kini ditawarkan kepada semua penerbit AdSense, tetapi ia tidak selalu tersedia untuk semua orang. Pada 12 Disember 2008, TechCrunch melaporkan bahawa AdSense untuk Domain tersedia untuk semua penerbit AS. [18] Pada 22 Februari 2012, Google mengumumkan bahawa ia telah menutup program Hosted for Domains Host.


Suapan
Pada bulan Mei 2005, Google mengumumkan versi beta terhad AdSense for Feeds, versi AdSense yang menjalankan suapan RSS dan Atom yang mempunyai lebih daripada 100 pelanggan aktif. Menurut Blog Google Resmi, "pengiklan memiliki iklan mereka ditempatkan dalam artikel suapan yang paling sesuai; penerbit dibayar untuk kandungan aslinya; pembaca melihat pengiklanan yang relevan-dan dalam jangka panjang, suapan lebih bermutu untuk dipilih." dSense untuk Suapan berfungsi dengan memasukkan imej ke dalam suapan. Apabila imej dipaparkan oleh pembaca RSS atau penyemak imbas Web, Google menulis kandungan pengiklanan ke dalam imej yang ia kembali. Kandungan iklan dipilih berdasarkan kandungan suapan yang mengelilingi imej. Apabila pengguna mengklik imej, dia akan diarahkan semula ke laman web pengiklan dengan cara yang sama seperti iklan AdSense biasa. AdSense untuk Suapan kekal dalam keadaan beta sehingga 15 Ogos 2008, apabila ia tersedia untuk semua pengguna AdSense. Pada 3 Disember 2012, Google telah menghentikan program AdSense Untuk Suapan.


Bagaimana ia berfungsi

Juruweb yang ingin menyertai AdSense menyisipkan kod JavaScript AdSense ke laman web.
Setiap kali halaman ini dikunjungi oleh pengguna akhir (Seseorang yang melayari Internet), kod JavaScript menggunakan JSON bergaris untuk memaparkan kandungan yang diambil dari pelayan Google.

Untuk iklan kontekstual, pelayan Google menggunakan cache web halaman yang dibuat oleh Crawler "crawler" ialah untuk menentukan satu set kata kunci bernilai tinggi.

Jika kata kunci telah di-cache, iklan akan disampaikan untuk kata kunci tersebut berdasarkan sistem pembidaan AdWords.

Untuk iklan yang disasarkan laman web, pengiklan memilih laman yang mempamerkan iklan, dan membayar berdasarkan kos setiap mille (CPM), atau harga iklan memilih untuk membayar setiap seribu iklan yang dipaparkan.

Google juga menambah wang ke akaun pengiklan apabila pelawat melakukan atau memuat turun perisian yang dipamerkan atau melanggan perkhidmatan yang dipamerkan. Program rujukan telah bersara pada Ogos 2008.

Iklan carian ditambah ke senarai hasil selepas pengunjung / pengguna melakukan carian. Ini kerana JavaScript dihantar ke penyemak imbas Web apabila halaman diminta, mungkin bagi pemilik laman web lain menggunakannya untuk menyalin kod JavaScript ke laman web mereka sendiri. Untuk mengelakkan daripada  jenis penipuan ini, penerbit AdSense boleh menentukan halaman iklan harus ditunjukkan. AdSense kemudian akan mengabaikan klik dari halaman selain yang ditentukan.

Sesetengah webmaster membuat laman web yang disesuaikan untuk menarik para pencari dari Google dan enjin lain ke laman web AdSense mereka untuk menghasilkan wang daripada klik. Laman web sedemikian sering mengandungi kepelbagaian tetapi banyak kandungan yang saling berhubung kait, automatik (Direktori dengan kandungan dari Projek Direktori Terbuka, atau laman web "pengikis" bergantung kepada suapan RSS untuk kandungan).

kebanyaknya laman web ini menggunakan semula kandungan daripada laman web lain, seperti Wikipedia, untuk menarik pengunjung. Pendekatan ini berkaitan dianggap sebagai spam mesin pencari dan boleh dilaporkan kepada Google. Laman web atau halaman web A Made for AdSense (MFA) mempunyai sedikit atau tiada kandungan, tetapi dipenuhi dengan iklan supaya pengguna tidak mempunyai pilihan tetapi untuk mengklik iklan.

Laman-laman tersebut telah diterima di masa lalu, tetapi disebabkan oleh aduan, Google kini melumpuhkan akaun tersebut. Terdapat juga laporan tentang kuda Trojan yang direka bentuk untuk menghasilkan iklan palsu Google yang diformat kelihatan seperti yang sah. Trojan memuatkan sendiri ke komputer pengguna yang tidak diingini melalui laman web dan kemudian menggantikan iklan asal kepada iklan- iklan yang berniat jahat.

Pada bulan Mei 2014, firma undang-undang Hagens Berman menfailkan tuntutan mahkamah tindakan kelas kebangsaan terhadap Google, yang mendakwa syarikat telah menyalahi undang-undang dan menafikan bayaran kepada beribu-ribu pemilik dan pengendali laman web yang meletakkan iklan di laman web mereka yang dijual melalui Google AdWords.

Terdapat banyak aduan dalam forum perbincangan dalam talian mengenai perbezaan rawatan untuk penerbit dari China dan India, iaitu laman web dari lokasi tersebut diperlukan untuk aktif selama enam bulan sebelum layak untuk AdSense. Disebabkan kebimbangan yang dikatakan mengenai penipuan klik, Google AdSense telah dikritik oleh beberapa syarikat pengoptimuman enjin carian sebagai sumber yang besar dari apa yang disebut Google "klik tidak sah", di mana satu syarikat mengklik iklan enjin pencari saingan untuk memacu kos syarikat lain .Syarat pembayaran untuk webmaster juga telah dikritik.


Google Burn apabila Blog Google AdSense merasmikan pameran laman web video Perancis Imineo.com. Laman web ini melanggar Dasar Program AdSense Google dengan memaparkan AdSense bersama-sama bahan seksual eksplisit. Biasanya, laman web yang memaparkan AdSense telah dilarang untuk menunjukkan kandungan tersebut. Dengan menggunakan google AdSense dan AdWords boleh menyebabkan sesebuah laman web membayar komisyen Google apabila laman web tersebut mengiklankan dirinya. Dalam sesetengah kes, AdSense memaparkan iklan yang tidak sesuai atau menyinggung perasaan. Sebagai contoh, dalam berita mengenai serangan pengganas di India, iklan telah dihasilkan untuk untuk tujuan pendidikan (yang tidak wujud) dalam keganasan. AdSense menggunakan kuki menjejaki yang dilihat oleh sesetengah pengguna sebagai ancaman terhadap privasi. Syarat perkhidmatan AdSense memerlukan laman web yang menggunakan AdSense untuk menerangkan penggunaan cookie ini dalam dasar privasi mereka. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

About Me

Hello, Nama saya kudeng , Saya adalah seorang blogger daripada Negeri Sabah. Saya adalah salah seorang Ex-Student dalam bidang Kejuruteraan Perkhidmatan Bangunan di Politeknik Kuching Sarawak. Selepas menghabiskan pengajian Sijil Kejuruteraan Perkhidmatan Bangunan Di Politeknik Kuching Sarawak, Saya kerja sebagai Juruteknik di beberapa syarikat selama beberapa tahun lamanya. Kemudian selepas itu, saya telah melanjutkan pengajian Kejuruteraan Perkhidmatan Bangunan ke Politeknik Sultan Mu'adzam Shah, Jitra, Kedah. Setelah menghabiskan pengajian di sana, saya telah berkerja beberapa syarikat di Negeri Sabah dengan pelbagai jenis jawatan yang telah saya terima untuk berkerja sebagai seorang perkerja di bawah majikan. Setelah beberapa tahun, saya berkerja sehinggalah pada hari, saya merasa tergerak hati untuk membuat blog tentang Cara untuk membuat blogger yang berkesan dan terkenal. Semoga yang di kongsikan memberi menfaat kepada para pembaca. Sekian dan terima kasih

Bagaimana untuk mendapatkan Google ke Indeks Artikel Baru di Laman Web

Bagi mereka yang masih tidak mengetahui, Google sekarang memiliki rumah baru untuk GWT atau Alat Webmaster Google. Meskipun telah lama dikenali sebagai Search Console, wajah baru GWT baru di lancarkan dan digunakan secara global dalam beberapa bulan. Google Search Console terbaru ini, ada beberapa perubahan besar yang telah dapat dilihat. Efek yang sederhana, namun ia telah dimodernkan sekarang lebih dominan dan beberapa faktor sedang difasilitasi, salah satunya adalah indeks permintaan yang lebih pendek daripada Alat Webmaster lama. Ini adalah langkah-langkahnya. Buka Google Web Search Console atau klik tautan ini. Kemudian klik Periksa URL dan tampalkan url posting baru dari web yang ingin Anda indeks. URL yang digunakan haruslah telah didaftar di Google Search Console terlebih dahulu. Untuk melanjutkan, tekan tombol enter. Search. Tunggu seketika sehingga sistem berjaya mengimbas untuk kewujudan URL yang diperiksa. Akibatnya, jawatan yang tidak dicentang tidak